Ontdek

uw sociaal innovatievermogen en overwin de crisis
0800/88250Schrijf u in
Deelnemende organisaties
Universal CommunicationBoerenbond,ThuishulpX-straInventis4InstanceLuminusPort of GhentSocrefosAssumaxRyhoveSERV Stichting Innovatie & ArbeidBIVVVokshaardAGXAtlantisIBBTOpen bedrijvendagSEBECO INNOVATIEFCommunicatielabBelfiusStadsbestuur LommelAZ Sint-BlasiusCocom groupVacatureInnovatiecentrumEurotuinFlanders DC Tidi SolutionsPolarisation groupKluwerVokaUgentDosschemillsPartena Ziekenfonds en PartnersBelrom Furniture- FrentlifeAB MauriMatexi GroupFlanders SynergyQ-ListVlerick SchoolRyhoveRace Productions - Ridley BikesDe Zwarte DoosInduverAscentoCentrum voor OndernemenSofico Hemkes ConsultancyAssumaxAuxifinaDezign CrewTeituRelax Wellness CentrumMy Kingdom For a HorseBNP ParibasbaogroupAttentiaSVKErgoteamPeers2PeersInterpassVan RoeySERR Gent Rondom GentBelgacomDe JaegerUnizoT-GroepCreaxAVSVOV Lerend netwerkESFJob & CoStad GentKrefimaBW BouchoutDe Buck TravelINGISSBerenschotOdthICFAttentAdebaREFIBOStaterGeers OffsetVeGHOVacatureSD WorxDBM BelgiumInverto

Moodboard

Visualiseer ideeën

Een moodboard geeft een concept weer of roept een idee of gevoel op op basis een beeldcollage. Met diverse elementen communiceert de doelgroep over wat zij belangrijk vindt: haar dromen en inspiratiebronnen. Typische elementen die voorkomen op een moodboard zijn merkvoorkeuren, carrière, toekomstbeelden en vrijetijdsbesteding. Moodboards worden veel gebruikt in werkgebieden waar veel wordt ontworpen zoals de auto- of modebranche. Ze geven dan een basisindruk van concepten, ontwerpen of collecties weer.

Moodboard bevordert creativiteit

Een moodboard bestaat uit duidelijke en herkenbare elementen die de kern van iets weergeven. Herkenbare elementen, maar ook nieuwe ideeën. Een moodboard schept een duidelijk beeld en bevordert de creativiteit. Visuals zijn krachtiger zijn dan mondelinge communicatie: in één oogopslag wordt een concept duidelijk. Het idee van de bedenker wordt tastbaar en dat heeft ook een psychologisch effect. Door medewerkers een moodboard te laten maken, stimuleert u hen om een opdracht creatief te benaderen. Dat heeft een positief effect op de werknemer, maar ook op de organisatie.

Hoe maakt u een moodboard?

Een moodboard kan digitaal of via knip-en plakwerk. Foto’s van internet, uit tijdschriften, met andere materialen als stof of knopen, zelf tekenen, … hoe creatiever, hoe liever.

Voorbeelden van opdrachten

Opdracht 1

Wat zijn uw ervaringen met verandering binnen een organisatie?

  1. Visualiseer een veranderingsproces uit uw verleden aan de hand van 6 foto’s en beschrijf vervolgens uw verhaal
  2. Visualiseer uw persoonlijke waarden en uw eigen gedrag waarmee u deze organisatieverandering hebt ervaren aan de hand van 6 foto’s en beschrijf vervolgens uw verhaal

Bouw vanuit de onderstaande elementen.
Werk vanuit uw ervaring.
Beschrijf uw gebruikte voorbeelden.

Welke inhoudelijke belemmeringen hebt u ervaren in uw organisatie? Denk hierbij aan de inhoudelijke complexiteit om te komen tot:

  • Een goede probleem- of kansafbakening en -definiëring
  • Een goede probleemanalyse
  • Goede alternatieve oplossingsmogelijkheden
  • Een implementatie-/realisatieplan

Welke gewenste gedragsverandering heeft dit organisatieveranderingsproces voor uzelf en de betrokken groep(en) veroorzaakt?

  • Welk gedrag/gewoonte is gestopt of veranderd?
  • Welk gedrag/gewoonte werd er ontwikkeld?
  • Welke succescriteria heeft dit met zich meegebracht?
  • Welke weerstand hebt u hierdoor bij uzelf en de groep ervaren?

Wat is er veranderd met betrekking tot macht, invloed, status en privileges en ‘oude’ voorrechten? Welke weerstand hebt u ervaren bij uzelf en de groep?

Opdracht 2

Maak een moodboard op basis van de competence indicator (vacature.com).

Geef aan op een moodboard wat u belangrijk vindt in uw leven. Zo visualiseert u hoe u in elkaar zit en waar u waarde aan hecht. Collega’s leren elkaar op een andere manier kennen. U ontdekt elkaars competenties en samen kunt u hierin proberen groeien. Het resultaat: medewerkers leren beter samenwerken.

Meer info? Contacteer ons.