Ontdek

uw sociaal innovatievermogen en overwin de crisis
0800/88250Schrijf u in
Deelnemende organisaties

Persbericht 21/06

Werken 3.0 wil als netwerkorganisatie Vlaamse ondernemingen bewust maken van hun sociaal innovatievermogen en een ‘slimme’ dialoog met de interne en externe klant aangaan. Zo bevorderen zij kennistoepassing en passie voor innovatie binnen hun organisaties door de theorie te koppelen aan praktijkvoorbeelden en getuigenissen van innovatieve arbeidsorganisaties. Via onze community & tools kunnen organisaties zelf meteen aan de slag. Dankzij de Vlaamse Innovatie Monitor krijgen bedrijven inzicht in de hefbomen van sociale innovatie en leren zij slimmer te werken, flexibeler te organiseren en dynamisch te managen.

PERSBERICHT 21/06/2012

Sociale innovatie belangrijker dan technologische innovatie

Uit Nederlands onderzoek (Volberda e.a., 2011[1]) is gebleken dat 25 % van het innovatiesucces binnen Nederlandse organisaties wordt bepaald door technologische investeringen, 75 % door sociale innovatie. En waar staan onze Vlaamse organisaties? Hoe verhouden zij zich tot de concurrentie? SEBECO en Flanders Synergy lanceerden daartoe samen met de Erasmus universiteit Rotterdam de Concurrentie en Innovatiemonitor ook in Vlaanderen. Een 2000-tal respondenten van het senior management vulden de online vragenlijst in. En wat blijkt? De innovatiekracht van Vlaamse organisaties wordt zelfs voor 80% verklaard door sociale innovatie.

Bedrijven die flexibel organiseren, dynamisch managen én slimmer werken, hebben volgens de onderzoekers een innovatievermogen dat 41 procent hoger is dan gemiddeld. Bovendien zijn ze beter in staat om nieuwe klanten aan te trekken (+22%), zien ze hun marktaandeel sneller groeien (+20%) en hebben ze meer tevreden medewerkers (+20%). Daarenboven draaien deze sociaal innovatieve bedrijven een substantieel hogere omzet (+19%) en maken ze meer winst (+26%). Gecombineerd met vormen van co-creatie leidt sociale innovatie niet alleen tot meer innovaties, maar ook tot betere bedrijfsprestaties én een betere kwaliteit van de arbeid.

‘Bedrijven in Vlaanderen staan voor de grote uitdaging om economisch performant te zijn, en tegelijk mensen langer én met goesting te laten werken’, aldus minister van Innovatie Ingrid Lieten. ‘We moeten bedrijven in Vlaanderen motiveren om te kiezen voor innovatie in de kern van hun organisatie. Vanuit het innovatiebeleid investeren we hierin met de competentiepool Flanders Synergy. Samen met bedrijven, wetenschappers en andere partners gaan zij op zoek naar nieuwe en meer creatieve vormen van werken en organiseren. Door krachten te bundelen kunnen we het verschil maken. ‘

Gentse schepen van Werk en Innovatie Sofie Bracke: ‘De jongeren van vandaag hebben andere verwachtingen van hun werkgever dan pakweg 10 jaar geleden. Willen de bedrijven zich wapenen in de “war for talent” dan zullen zij hun bedrijfsvoering moeten aanpassen en niet omgekeerd. Verantwoordelijkheid, vrijheid en creativiteit zijn hier de sleutelwoorden. De studie toont aan dat Vlaamse bedrijven dit meer en meer begrijpen. Bovendien is sociale innovatie het te bewandelen pad bij het langer aan het werk houden van oudere werknemers. Samen met Flanders Synergy loopt hiervoor een project met de Gentse zorgbedrijven. Bovendien onderzoeken we momenteel of gelijkaardige projecten kunnen opgezet worden bij mindere evidente sectoren zoals de voedingssector.’

Het innovatie event  werken 3.0 vindt vandaag plaats op 21 juni 2012 in de Gentse Bijloke. Het is een initiatief naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van Sebeco. Een organisatie die zelf ook sociale innovatie hoog in het vaandel draagt. In primeur worden de resultaten toegelicht door professor Volberda. Tijdens het event zal burgemeester Daniël Termont tevens de award uitreiken voor het meest innovatieve bedrijf van Vlaanderen. De drie genomineerden voor de award zijn: Volvo Cars Gent, Simac 3 Services en Race Productions NV.

Voor meer informatie:
Ingrid Walry