Ontdek

uw sociaal innovatievermogen en overwin de crisis
0800/88250Schrijf u in
Deelnemende organisaties
De Buck TravelRace Productions - Ridley BikesAuxifinaAttentCreaxAttentiaPartena Ziekenfonds en PartnersSERV Stichting Innovatie & ArbeidBoerenbond,ThuishulpRelax Wellness CentrumInterpassX-strabaogroupErgoteamRyhoveUnizoSoficoBIVVStadsbestuur LommelESFGeers OffsetDBM BelgiumISSInventisAscentoAZ Sint-BlasiusSVKDe Zwarte DoosSD WorxInnovatiecentrumVokshaardFlanders DC Hemkes ConsultancyVacatureStaterAssumaxAtlantisINGVacatureInvertoCocom groupOdthLuminusCommunicatielabIBBTPolarisation groupStad GentVOV Lerend netwerkInduverKrefimaCentrum voor OndernemenMy Kingdom For a HorseBerenschotVeGHODezign CrewUgentKluwerUniversal CommunicationTeituJob & CoREFIBO Tidi SolutionsQ-ListAdebaSEBECO INNOVATIEFFlanders SynergyAVSSocrefosOpen bedrijvendagVlerick SchoolPort of GhentRyhoveBNP ParibasAGXSERR Gent Rondom GentICFPeers2PeersBW Bouchout4InstanceBelfiusVan RoeyAB MauriAssumaxDosschemillsBelgacomMatexi GroupBelrom Furniture- FrentlifeDe JaegerT-GroepEurotuinVoka

Innovatie 3.0

Geplaatst op maandag 25 juni 2012

Innovatie 3.0 – Slimmer managen, organiseren en werken – Henk Volberda & Menno Bosma

Research en development (R&D) en innovatie zakken weg in Nederland. Er zijn zorgen over het kennispeil van organisaties. Toch lopen er heel wat visionaire ondernemers rond en zijn er talloze organisaties die de creativiteit en productvernieuwing juist weten aan te jagen. Hun geheim? Sociale innovatie.

Langzaam maar zeker zakt Nederland weg op de ranglijst van landen die veel investeren in R&D en innovatie. Terwijl er een verborgen schat verborgen is van kwalitatief zeer hooggeschoold personeel. De reden van het wegzakken op de ranglijst is dat we te beperkt naar innovatie kijken. We denken nog te veel dat het van de ‘natlabs’ van Philips of van andere ‘wizzkids’ moet komen. Maar er is meer dan alleen fundamenteel onderzoek (‘innovatie 1.0’) en investeren in menselijk kapitaal (‘innovatie 2.0’). Innovatie 3.0 is wat de schijf van vijf voor voeding is. R&D en menselijk kapitaal staan nog altijd op die schijf, maar voor niet meer dan twee keer twintig procent. De nieuwe componenten zijn: cocreatie, vernieuwend leiderschap, en nieuwe organisatievormen.

Aan de hand van bezoeken aan sociaal innovatieve bedrijven en gesprekken met deskundigen wordt in dit boek uiteengezet hoe sociaal innoveren werkt en wat het oplevert. De conclusie: met simpele ingrepen zijn enorme winsten te boeken.